woensdag 3 augustus 2011

De stille Kempen

Westerlo-TPS Turku 0-0
21-07-2011, Europa League, Kuipje, Att.: 2841

Rond 18.00 kreeg ik een berichtje of ik geen zin had om gratis mee te gaan naar Westerlo-TPS Turku, een wedstrijd in de voorrondes van de Europa League. Tegen een gratis wedstrijd zeg ik natuurlijk nooit mee, dus een half uur later zaten we al in de auto richting Westerlo. Daar aangekomen verbaasde het mij hoe weinig beleving er rond het stadion was. Alhoewel dat we onze auto toch redelijk ver moesten parkeren. Eens in het stadion bleek dat er helemaal niet zo veel volk was opgedaagd, al zeker niet van het Finse Turku, die supporters waren met een 15 man en werden dan ook neit in het bezoekersvak gestoken. Op Westerlo hebben ze een nieuw sfeervak opgericht achter de goal. Vak K zit daar in de hoek en je mag er niet in zonder kaartje, via het aanpalende vak geraak je er echter perfect. De overijverige vrouwelijke steward leek dit echter niet door te hebben, al nam ze haar job wel zeer serieus. Ik heb het niet zo voor georganiseerd sfeer, trommels, confetti,... en het gebrek aan individuele strijdkreten, vloeken, het grauwe supporteren, deed me besluiten om in de tweede helft zo ver mogelijk van het sfeervak weg te gaan zitten. 
Ondanks dat Westerlo zo dichtbij is, was ik er nog nooit geweest. Mijn eerste indruk was dan ook in een klein en gezellig stadion terecht gekomen te zijn, deed zelfs zeer Nederlands aan. Daar vind ik je in de Jupiler League bijna enkel stadions zoals dat van Westerlo. 
Westerlo wist in Finland 0-1 te winnen na een doelpunt in de 93e minuut, dus uiteindelijk lag alles nog open. Een zeer sterk beginnend Turku had het misschien wel verdiend om op voorsprong te komen, mede dankzij hun lange ballen die altijd goed terechtkwamen bij hun targetman. Al kon Westerlo er ook een paar keer goed uitkomen en wist Lens Annab op onverklaarbare wijze te missen. Bekijk het HIER. In de tweede helft zaten de Finnen er helemaal door en wist Westerlo veel kansen te creëren, maar op onverklaarbare wijze werd er geen enkele gescoord.  Tegen het einde bloedde de wedstrijd dan ook dood en was het duidelijk dat het een triestige 0-0 zou worden. Toch was het groot feest in Westerlo omdat ze weer een ronde verder konden naar Young Boys Bern. 
Uiteindelijk waren we weer weg van huis, een plezant avondje voetbal gehad, maar voor de sfeer en beleving moet je toch niet in Westerlo zijn.









Sfeervak K

De meegereisde Turkusianen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten